امروز به تعریف بسیار ساده اما دلنشینی از مطالعات فرهنگی برخورد کردم که به نظرم آمد اینجا بنویسم. شاید این تعریف کمی بر جسارت انسان برای پرداختن به این رشته پر و بال دهد." بن اگر" نویسنده کتاب "انسان مجازی" مطالعات فرهنگی را جنبشی میان رشته ای تعریف می کند که آغاز آن از بریتانیا و اروپا سر گرفته. این رشته با استفاده از دیدگاههای مارکسیسم ، فمینیسم ، و پست مدرنیسم ، شیوه های سیاسی عملکرد فرهنگ و مطبوعات را بررسی می کند. در واقع مطالعات فرهنگی در برگیرنده دو نوع فرهنگ است. یکی "فرهنگ متعالی" مانند آثار شکسپیر و دیگری فرهنگ عامه مانند فیلم ، تلویزیون ، تبلیغات و دیگر رسانه ها. البته مطالعات فرهنگی شامل تعاریف بسیار متعدد است و معروفترین تعاریف آن توسط "پیتر سجویک" و "ریموند ویلیامز ارائه شده. در اینجا به خلاصه ای از تعبیر هر دوی آنها می پردازمدر حالیکه اصطلاح "مطالعات فرهنگی" ممکن است به انواع مطالعه در ارتباط با فرهنگ نسبت داده شود و شیوه های متعدد درک فرهنگ مانند جامعه شناسی ، تاریخ، قوم شناسی و نقد ادبی را شامل شود، در واقع خود یک رشته مطالعاتی مستقل است که از همه اینگونه رشته ها الهام گرفته. ریشه های تاریخی این نوع مطالعه را در آثار "ریموند ویلیامز" و "ریچارد هوگارت" در اواخر دهه هزار و نهصد و پنجاه می توان دنبال کرد. پیدایش اولیه این رشته از مرکز مطالعات فرهنگی بیرمینگهام در سال 1964 بود و مدیریت آنرا ابتدا "هوگارت" و سپس "استوارت هال" به عهده داشتند. از پس این رشته مطالعات شیوه ای از بررسی بینا رشته ای فرهنگ آغاز شد که نه تنها فرهنگ را به شیوه سنتی دیدگاه جامعه شناختی بررسی می کرد بلکه از تئوریهای بنیادینی چون فمینیسم ، مارکسیسم ، و نشانه شناسی هم بهره می برد. این مجموعه متنوع از انواع نگرشها امکان پرسش از مسائل جدید را فراهم آورد که به نگرشی جدید به مقوله فرهنگ انجامید. "مطالعات فرهنگی" بطور خاص به گونه ای در مقابله با نگرشهای سنتی از فرهنگ برآمد که فرهنگ را تنها به نقد ادبی ، زیبایی شناسی و موسیقی شناسی معطوف می کردند. نگرشهای سنتی عمدتا تولیدات فرهنگ را اشیا و یا متونی در نظر می گرفتند که بدون در نظر گرفتن زمینه تاریخی و فرهنگی تولید و مصرفشان بررسی می شدند. این در حالیست که "مطالعات فرهنگی" در تعاریف جدید به دنبال بررسی تولیدات فرهنگی در ارتباط با دیگر مناظرات اجتماعیست ، به خصوص در رابطه با ساختارهای سیاسی و سلسله مراتب اجتماعی مانند نژاد ، طبقه و جنسیت. بنابراین "مطالعات فرهنگی" را می توان به دو شیوه تعریف کرد. یکی نوعی از بررسی فرهنگ که صریحا در مقابله با فرهنگ نخبه گراست ، مانند کانونهای ادبی در ادبیات انگلیسی ، و دیگری شیوه ایست که از علوم اجتماعی و یا بطور دقیقتر مردم شناسی فرهنگی و جامعه شناسی فرهنگ سرچشمه گرفته است
منبع : "تئوری فرهنگی : مفاهیم کلیدی " تألیف اندرو ادگار و پیتر سجویک
I came to a very simple definition of "cultural studies" today which seemed to me so simple that could make thinking of this interesting field of study more accessible. Ben Agger, the author of The Vrtual Self defines "cultural Studies" as an interdisciplinary movement that began in Britain and Europe that uses theoretical insights from Marxism, frminism, and postmodernism to examine the political ways in which culture and media operate. It broadens culture fro "high" culture, such as Shakespeare, to all sorts of popular culture, such as film, television, advertising, videos.
If someone is interested in finding the roots and historical trace of cultural studies, it is best to refer to thinkers such as "Peter Sedgwick" and "Raymond Williams". Here I bring an extract of what such thinkers define as "cultural studies".While the term "cultural studies" may be used, broadly, to refer to all aspects of the study of culture, and as such may be taken to encompass the diverse ways in which culture is understood and analysed, for example, in sociology, history, ethnography and literary criticism, and even sociobiology, it may also, more precisely, be taken to refer to a distinctive field of academic enquiry. In this second use, its historical roots can be traced back to the work of Raymond Williams and Richard Hoggart in the late 1950s, and thus to the formation of the Birmingham Centre for Contemporary Cultural Studies in 1964, originally under the directorship of Hoggart and then of Stuart Hall. From this body of work there emerged a multi-disciplinary approach of culture, drawing not only on the orthodox approaches derived from the social sciences, but also on more radical approaches suggested by, for example, feminism, Marxism, and semiotics. This miscellany of approaches faciliated the asking of new questions, and thus to a reconceptualisation of exactly what was entailed by the term 'culture'. In particular, cultural studies can be seen to have set itself against the preconceptions about culture found in traditional critical disciplines, such as literary criticism, aesthetics, and musicology. While such disciplines predominantly treated cultural products as objects or texts that could be legitimately, or even exhastivvely, studied in isolation from the social and historical context of their production and consumption, the exponents of cultural studies sought to situate cultural products explicitly in relation to other social practices, and particularly in relation to political structures and social hierarchies, such as race, class and gender. An implication of this approach was that the cultural products to be situated could not merely be those selected and celebrated by intellectual and artistic elite, but would rather be the material and symbolic products encountered in all strata and sections of society.Cultural studies can therefore be seen to be situated between an approach to culture that is explicitly opposed to thr celebration of high or elite culture, as represented, for example, in canonical texts studied in English Literature, and an approach that is more positively derived from the social sciences, and particularly from cultural anthropology and the sociology of culture.
Reference: Cultural Theory; Key Concepts, edited by Andrew Edgar and Peter Sedgwick
3 comments:
The boundaries among cultures are blurred. culture is indifinable.
I'll post something about culture as soon as possible. Culture is not definable in many ways but for sure there should be some theoretical structures for it. Thank you for commenting Farinaz, and I'm happy that the problem with comments is fixed. Take care.
I am looking forward to your new post.
Post a Comment