Tuesday, January 27, 2009

نمایشگاه آثار امپرسیونیسم و مونه



فضا، به همان معنی زمان و مکانی اش، برای تحقق هر اتفاق و لحظه ای برایم اهمیت بسیاری داشته و دارد. اینکه در لحظه ای جایی باشی و در آن مکان خاص فضایی را دریابی قطعا و حتما جدا از جزئیات متافیزیکی به مجموعه ای از چیزها و اشیا هم بستگی دارد. همه اینها را بافتم که به عظمت لحظه ای اشاره کنم که تنها با عبور از یک دروازه کوچک خودم را در بین آثار و زندگی مونه پیدا کردم. گالری هنر نیو ساوت ویلز برای مدتی محدود مجموعه ای از آثار امپرسیونال و بطور خاص تر مونه را از موزه های گوشه و کنار دنیا جمع کرده و به نمایش گذاشته.

وقتی برای اولین بار از شبکه بی بی سی گزارشی درباره آثار و زندگی مونه را دیدم فکر کردم چقدر خوشبختم که آثار و زندگی او را شناختم و دیدم ولی حالا...

چندین بار برخی از نقاشی ها را دیدم و با هدفونی که گالری در اختیارم گذاشته بود شرح حال آثار را گوش دادم و در آخر هم مثل زائری که آخرین دعاهایش را با التماس بیشتری می خواند سعی کردم فقط تابلوی "نیلوفرهای آبی" را در آن اتاق تا آخرین لحظه تنفس کنم. همانجا به خودم قول دادم تا تکه ای از این تجربه ناب را برای خوانندگان کاریلون بیاورم. ابتدا با اولین توضیحات نمایشگاه شروع می کنم و هر از گاهی قسمتی از آثار را با توضیحات مربوط به آن آثار خواهم آورد.

لحظه اول که برای خریدن بلیط این نمایشگاه به طبقه پایین گالری می رفتم به همراهان گفتم باید نمایشگاه عجیبی هم این بالا برقرار باشد چون دور تا دور طبقه بالا مردم در صف خرید بلیط هستند. وقتی به طبقه پایین رسیدیم تازه فهمیدیم که آن جماعت هم در عجب همین نمایشگاه هستند پس به ایشان پیوستیم.

وقتی به سالن پیچ در پیچ نمایشگاه وارد شدم ناگهان کلود مونه با کلاه حصیری کنار دیوار با غرور ایستاده بود و در کنارش تو را به اتاق کاری دعوت می کرد که به قول عالمی باید کرگدن بود تا در آن هنرآفرین نشد. روی دیوار کناری توضیحی کلی از هنر اکسپرسیونیست و مونه آورده شده بود که می گفت:

"کلود مونه -1926-1840- با اکثر کسانی که از این نمایشگاه دیدن می کنند چهار، پنج و یا حتی شش نسل اختلاف دارد. شاید تعجب کنیم که چرا این هنرمند و همکاران امپرسیونیستش تا این حد مجبوبیت دارند و چرا آثارشان همیشه در نظرمان زنده است. بخشی از این امر به این بر می گردد که گویی آنها حس ما را نسبت به دنیای پیرامونمان از پیش خوانده اند. آنها خصوصیتی در خود دارند که همواره مدرن باقی می ماند. هنر امپرسیونیستها ذاتا شامل عنصر شهر و زندگی مدنیست. این را در انرژی جاری در آثار آنان می توان به وضوح پیدا کرد. والتر بنیامین، تاریخ نگار فرهنگ می گوید "شیوه نقاشی امپرسیونیست، چنانکه تصویری در غوغایی از رنگها نمایش می یابد، بازتاب تجربه ایست که چشم یک شهرنشین به آن خو گرفته". در کل نقاشی امپرسیونیست تلاش می کند تا تمامیت لحظه ای را به تصویر بکشد که تکرارپذیر نیست، آنی است، فوریست و از هر لحظه ای قبل و بعد از آن قابل تمایز است. هرآنچه می بینیم آنیست، گذراست، در حال تغییر است. عنصر مهم در مکتب امپرسیونیسم آگاهی از تحول است، از تفییر و دگرگونی، و این یکی از اصول مدرنیته است. چنانکه روژه مارکس، منتقد هم عصر مونه می گوید: "دیگر پرسش از سکون سوژه ها فاقد ارزش است بلکه آنچه مهم است پرداختن به امر گذراست". در حقیقت امپرسیونیستها در دوران خود صاحب انقلابی در اهداف و شیوه های هنر نقاشی بودند. آندره ماسون – نقاش- در لحظه ای تاریخی برای هنر مدرن در سال 1952 گفت: "انقلاب امپرسیونیستها انقلاب آزادی و شیوه نمایش نور است. مونه عاشق آفتاب بود و نور را در همه جا می دید حتی در سایه و در جشنی که ما را به آن دعوت می کند هیچ چیز سیاه و تاریک نیست حتی ذغال"...

27 comments:

Nazanin said...

ممنونم یگانه جان...این هم از مزایای نصفه شب پست نوشتن هست.

Anonymous said...

سلام نازنين عزيز
اميدوارم سرحال باشي.خواننده پست هايت هستم
افسانه

Anonymous said...

سلام دوست عزیز. عذرخواهی چرا؟
من تبریزم دوست خوبم و تهران نبودم هیچ‌وقت ولیکن از این آشنایی خوش‌وقتم!

Anonymous said...

سلام
پرشین بلاگرز «خبرخوان استرالیا و نیوزلند» («گرافیکی» و «تکست»)؛ و «لیست و فید وبلاگهای فارسی استرالیا و نیوزلند» را ارائه کرده است.

از پرشین بلاگرز و «خبرخوان استرالیا و نیوزلند» که شما نیز در آن حضور دارید بازدید فرمائید.

http://persianbloggers.blogspot.com/2009/02/oc-p.html

Anonymous said...

سلام نازنین خانوم
امید دارم که حالت خوبه، همینطور شوهر عزیزت.رشته تحصیلی کارشناسیم حقوق بود (دانشگاه دولتی، مازندران).میخواستم ببینم مقطع تحصیلات تکمیلی مو میتونم رشته مطالعات فرهنگی ادامه بدم، ترجیحاً بیرمنگام انگلیس؟ واسه گرفتن مقالات مطالعات فرهنگی به زبان انگلیسی یه سایت غنی بهم معرفی کن. خوشحالم میکنی با کمکت. خدای طبیعت نگهدارت...

Anonymous said...

من هم از تو ممنونم. و از اینکه برای این نوشتن ها بیشترین تاثیر را بر من داشته ای

تولد یک سالگی "کاریلون" مبارک

امید ایرانی said...

سلام
وبلاگ خوبی دارید به من هم سر بزنید

Anonymous said...

سلام

شرمنده که زودتر از اینها برای دیدار از وبلاگ شما نیامده بودم

من هم علاقه مند به نقاشی هستم و کارهای امپرسیونیسم را نیز دوست دارم
و کلود مونه و ون گوگ از هنرمندان محبوبم هستند.

یک کپی از کار مونه بنام

Autumn effect at Argenteuil

هم در خانه دارم.از قرار معلوم مونه بمدت هفت سال در آرژانویل - شهری کوچک در حاشیه رود سن و در نزدیکی پاریس - مقیم بوده و چند کار ارزنده از مناظر اطراف این شهرک کشیده

موفق باشید
تهرانتویی

Nazanin said...

تهرانتویی عزیز سلام

ممنونم از محبتتون. البته متاسفانه اوضاع و احوال اخیر مملکت کمتر به من رغبت نوشتن داده ولی حتما دوباره به روز می شوم. این وبلاگ بیشتر به بازتاب آنچه در زندگیم رخ میده از لحاظ فرهنگی و اجتماعی اختصاص داره و گاهی هم به اشتراک گذاشتن تجربه هایی که فکر می کنم برای دوستانم ممکن است جذاب باشه مثل همین نمایشگاه و یا نمایشگاههای دیگری که رفتم و درباره شون نوشتم

موفق باشید
نازنین

Kamy said...

سلام
مطلب خيلي خوبي بود. با اجازه ات از برخي از قسمتهاش مي خوام استفاده كنم. منم در روزنامه اعتماد ستوني دارم در مورد نقاشي:
http://rang-boom.blogfa.com
اينجا ها همه گاهي مينويسم:
http://inja-nist.blogfa.com
http://cinema-media.blogfa.com
از آشنايي باهات خوشبختم

Anonymous said...

سلام و سلامت باشید
از راهنمایی های شما سپاسگزارم در ضمن احساس من اینه که در فرهنگ بختیاری و نقش زنان در این جامعه دیرینه دار حرف های ناگفته بسیاری هست که از نگاه جامعه شناسانه شما می تواند حائز اهمیت باشد من خودم بختیاری ام و همیشه علاقمن به همکاری با فرهیختگانی هستم که در مورد ابعاد ناشناخته زندگی بختیاری ها زخمت می کشند . با زهم بخاطر پاسخ به پیامم از شما سپاسگزارم
کیانی

Kamy said...

سلام آقاي كياني

من در حال نگارش يك فيلمنامه در مورد سردار اسعد بختياري هستم. البته داستان در زمان حال ميگذره بيشترش...

اگر در اين زمينه مي توانيد كمك كنيد خوشحال ميشم

يا حق
komeil.soheili@gmail.com

Anonymous said...

سلام لطفا بفرمایید چه اطلاعاتی تا تلاش خودم رو انجام بدهم
hajirkian@yahoo.com

Nazanin said...

دوستان عزیز و آقای کیانی ممنونم

چقدر جالب. من مدتی بود در این وبلاگ نمی نوشتم. البته به زودی دوباره خواهم نوشت. امروز که به اینجا سر زدم دیدم که پیغامهای جدید اینجاست بسیار خوشحال شدم. ضمنا من با اینکه عروس خاندان ایلخان بختیار هستم دانش کافی در باب تحقیق در این زمینه ندارم ااما بسیار خوشحال میشم که در این زمینه از نگاه جامعه شناختی همراهی کنم. دوست عزیزی که از مطلب برای روزنامه می خواستید استفاده کنید خوشحال میشم اگر این مطلب به درد کارتان بخوره و کلا فکر می کنم وبلاگنویسی یک فرهنگ تفکر دسته جمعیست. بنابراین هر زمان که دوست داشتید از مطالب این وبلاگ استفاده فرمایید

ایام به کام
نازنین

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir said...

بسیار خلاصه ولی مفید بوده زنده باشید

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir said...

از گذرتان به دستی بر آتش هنر سپاسگذارم - زنده باشید

سروش said...

سلام نازنین خانم
من می خواستم گواهی عدم سوء پیشینه بگیرم.
مالزی زندگی میکنم.
میخواستم بدونم شما راهی به ذهنتون رسیده که این فرایند سریعتر بشه؟
سروش-تهرانتویی

Nazanin said...

سلام سروش عزیز

نخیر متاسفانه راه حلی پیدا نکردم.

موفق باشید

Payam said...

Nazanin Jan, I looked around your website to find your email, but I could not find it! Can you please send me an email to payam2000@gmail.com I have a question to Ask you regarding the University of Sydney!
mersi,

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Ba in hame said...

سلام
من از دانشجويان رشته‌ي مطالعات فرهنگي دانشگاه علامه هستم، ممنون مي‌شوم در صورت امكان ليست واحد‌هايي كه آن‌جا به شما ارائه مي‌شود را برايم ميل كنيد
باسپاس بسيار

Nazanin said...

با این همه ی عزیز لطف کنید ایمیلتون رو برای من بگذارید. ضمنا بفرمایید که چه شاخه ای از مطالعات فرهنگی و چه مقطعی مورد نظرتون هست

موفق باشید

Anonymous said...

سلام خانم نازنین
وقت بخیر
به ادرس ایمیلتون مطلبی رو ارسال کردم در صورت امکان مروری داشته باشید به نامه هاتون

اگر هم ادرس ایمیلتون تغییر کرده
این ایمیل منه
hamed_philee@yahoo.com
ممنون میشم بهم اطلاع بدید

سال نو پیشاپیش مبارک

Anonymous said...

سلام خانم قناويزي
من يك دانشجو هستم. علوم اجتماعي دانشگاه اصفهان. پروفايلتون رو ديدم ولي آدرس ايميل شما اون جا نبود.
ممكنه آدرس ايميلتون را برام بفرستيد.

Anonymous said...

سلام خانم قناويزي
من يك دانشجو هستم. علوم اجتماعي دانشگاه اصفهان. پروفايلتون رو ديدم ولي آدرس ايميل شما اون جا نبود.
ممكنه آدرس ايميلتون را برام بفرستيد
My email: bj.elyaderany@gmail.com

Unknown said...

سلام خانم قناویزی
مدت زیادیه براتون ایمیل فرستادم ولی متاسفانه جوابی دریافت نکردم. ممکنه نظرتون را بهم بگید.

Nazanin said...

سلام دوست عزیز

متاسفانه ایمیلی از شما نداشتم. لطف می کنید به آدرس زیر برام دوباره بفرستید
nazaninblogs@gmail.com