Sunday, May 25, 2008

مدل ارزانتز لپتاپهای 100 دلاری Cheaper second version of $100 laptops


چندی پیش یک گروه از محققان آمریکایی و علاقمند به حقوق بشر طرحی را پیش گرفتند که به واسطه آن کودکان کشورهای کمتر توسعه یافته هم بتوانند به مزایای تکنولوژی کامپیوتر دسترسی پیدا کنند. این لپتاپهای کوچک برای ارتقای سطح دانش کودکان و تسلط انها به کامپیوتر طراحی شدند. به همین جهت این طرح را پروژه "یک لپتاپ برای هر کودک" نامیدند که در آن افراد کامپیوترهای طراحی شده را به قیمت 400 دلار خریداری می کنند و بهای کامپیوتر دوم را به این طرح هدیه می کنند. سرپرست این گروه، نیکولاس نگروپونت، اعلام کرده که در صورت موفقیت این پروژه به کمک تکنولوژیهای برتر به تولید نسل دوم کامپیوتر های ایکس او می پردازند. کامپیوترهای جدید که قرار است در سال 2010 بهره برداری شوند نه تنها کوچکترند بلکه انرژی کمتری مصرف می کنند و قیمت آنها هم به جای 100 دلار به 75 دلار کاهش می یابد. این شرکت تا کنون موفق به فروش ششصد هزار دستگاه از این کامپیوترها شده که هر کدام به قیمت 188 دلار فروش رفته اند. 162 هزار دستگاه از آنها در اولین دور "یک کامپیوتر بدهید و یکی بگیرید" در ماههای نوامبر و دسامبر فروش رفته. این گروه لپتاپها را به کشورهایی مثل هاییتی و افغانستان که قدرت خریداری کامپیوتر برای مردم خود ندارند فرستاده است. دور دوم این پروژه قرار است در اواخر تابستان اجرا شود و مردم آمریکا و اروپا می توانند در آن شرکت کنند. گروه گرداننده این پروژه اخیرا با شرکم مایکروسافت وارد همکاری شده که در نتیجه آن کشورهای خریدار می توانند بین برنامه های ویندوز و لینوکس روی کامپبوترهای سفارشی خود انتخاب کنند


منبع: روزنامه سیدنی مُرنینگ هرالد


The One Laptop Per Child project plans to resume its Give One Get One program, in which people spend $US400 to buy one of the nonprofit's computers and donate the second one to a child in developing countries.

Nicholas Negreponte, the founder of the laptop group, announced the return of the donor program on Tuesday as he disclosed plans for a second generation of the "XO" computers. By 2010 Negroponte hopes to unveil a smaller, more energy-efficient version at the price of $US75. For now the group has sold about 600,000 XOs, which cost $US188. ABout 162,000 of them sold in the first round of Give One Get One, which ran in November and December. Negroponte said the proram brought laptops to countries that haven't have afforded to buy the computers themselves for their residents, including Haiti and Afghanistan. The second run of the donor program is expected to begin in late summer and would be open to Americans and Europeans. One Laptop Per Child recently announced a partnership with Microsoft that will enable international government to choose a Linux or Windows operating system on XOs they buy.


No comments: