Wednesday, November 5, 2008

چند درصد از مردم می خواهند آمریکایی شوند؟


مجله معروف و مردمی ریدرزدایجست* (نسخه استرالیایی آن) در آخرین شماره خود نتایج نظرسنجی هایی که از مردم چندین کشور دنیا درباره انتخابات و زندگی در آمریکا انجام داده را چاپ کرده. نظرات مردم بسیار جالب و گاهی دور از انتظار و دغدغه های مردم در گوشه های مختلف دنیا قابل تأمل است


این نظرسنجی در کشورهای روسیه ، آمریکا، برزیل، استرالیا، کانادا، آلمان، فرانسه ، انگلیس، آفریقای جنوبی، تایوان، هلند، مکزیک، لهستان و هند انجام شده. طبق این نظرسنجی درحالیکه فقط 36 درصد از آمریکاییان فکر می کردند اوباما رییس جمهور خواهد شد92 درصد از مردم هلند بیشترین شانس ریاست جمهوری را برای باراک اوباما می دیدند.

وقتی از مردم درباره نظرشان درمورد کشور آمریکا پرسیده شد روسها کمترین دفاع را از آمریکا نشان دادند (5 درصد) و هندی ها بعد از آمریکا بزرگترین مدافعان آمریکا بودند (31 درصد). 77 درصد مردم آمریکا مدافع کشورشان هستند و 2 درصدشان کاملا ضد آمریکا واکنش می دهند. نکته جالب توجه اینکه در بین ملتهای نظرسنجی شده کاناداییها بیشتر از باقی مردم ضد سیاستهای آمریکا هستند (19 درصد).

در بین دیگر سؤالاتی که در این نظرسنجی مطرح شده میزان نگرانی مردم دنیا نسبت به برخی موضوعات حساس در دنیاست. مثلا وقتی درباره نگرانی از جنگ عراق پرسیده شده 16 درصد از آمریکاییان از خود نگرانی نشان داده اند درحالیکه مردم تایوان و فرانسه تنها 1 درصد از نگرانی خود را شامل حال جنگ عراق کردند. طبیعی است فاکتور اصلی تعیین کننده نگرانی مردم از جنگ عراق به میزان مشارکت کشورشان در این جنگ وابسته است. همچنین آمریکاییان و مردم انگلیس بیشتر از باقی مردم دنیا نگران مسئله تروریسم هستند ولی این مشکل در نظر مردم تایوان و برزیل تنها به اندازه 2 درصد اهمیت دارد. با توجه به وابستگی شدید تایوان به اقتصاد بین المللی و تولیدات طبیعی، تایوانی ها بیشترین نگرانی را درباره اقتصاد جهانی (36 درصد) و محیط زیست (45 درصد) داشتند. این در حالیست که آلمانی ها به عنوان یکی از صنعتی ترین کشورهای دنیا با فقط 7 درصد کمترین نگرانی را درباره اقتصاد دارند و هندی ها هم کمترین دغدغه را درباره محیط زیست نشان دادند (9 درصد). مردم آفریقای جنوبی بیشترین نگرانی را درمیان دیگر کشورها در زمینه حقوق بشر دارند و به واسطه شرایط اجتماعیشان 24 درصد از نگرانیهایشان در این باره است. در حالیکه تایوانی ها تنها 3 درصد از دغدغه شان متوجه حقوق بشر است. یکی از گزینه ها هم "نمی دانم" بود که هندیها 13 درصد و آمریکایی ها 11 درصد را به آن تعلق دادند.

آخرین بخش این نظرسنجی مربوط به تمایل مردم دنیا به مهاجرت به آمریکا بود. در بین مردم دنیا هندی ها با 73 درصد بیشترین تمایل را به زندگی در آمریکا دارند و روسها با تنها 16 درصد کمترین رغبت را به مهاجرت به آمریکا نشان دادند. اما در این میان درصد تمایل مردم انگلیس، کانادا و استرالیا هم جالب بود. 30 درصد از انگلیسی ها، 27 درصد از کانادایی ها و 19 درصد از استرالیایی ها دوست دارند به آمریکا مهاجرت کنند


*Reader's Digest




3 comments:

Anonymous said...

It is interesting that Australian people tend less to live in States. It seems that they are more satisfied or they do not like to take a risk. don't they?

Anonymous said...

سلام خانم نازنین
بصورت اتفاقی وقتی که داشتم راجع به موضوع مهاجرت تحقیق می کردم با وبسایت شما رخوردم از آشنایی با شما خوشبختم من دانشجوی ارشد روابط بین الملل هستم
www.delevese.blogfa.com
به وبلاگ من سربزنید خوشحال می شوم

Nazanin said...

To Farshad;

Yes I reckon they are so happy with their life in their country and I believe that they really should be so... they have absolutely everything... their income rate is crazy and they wake up to a whole beauty every single morning... why shouldn't they feel happy?

Dear Amir;
ممنون که سر زدید. حتما وبلاگتون رو خواهم دید. موفق باشید