Wednesday, September 24, 2008

Biennal of Sydney "انقلابِ نمایشگاهی"




یکی ازآثاری که در نمایشگاه دوسالانه موزه هنرهای معاصر سیدنی در حال نمایش هست سرو صدای زیادی به پا کرده. موضوع این دوسالانه "انقلاب" است و آثاری از هنرمندان مختلف دنیا را به نمایش گذاشته. این بار اثری از یک هنرمند ایتالیایی به نام موریتزیو کاتلان* مهمترین اثر این موزه معرفی شده. اسب بزرگ تاکسیدرمی شده ای که با افسارش از سقف سالن موزه آویزان است . نام اثر "قرن بیست"** و برگرفته از فیلمی از ساخته های برناردو برتولوچی در سال 1976 هست که نیروهای فاشیسم و مخالف کمونیسم را در تاریخ قرن بیستم ایتالیا به تصویر می کشد. در توضیح این اثر نوشته شده که اسب مرده در واقع نمایشگر یک انرژی راکد هست. اسب زین شده نشانی از حرکت و حمل و نقل است و در اینجا این اسب کاملا از حرکت باز داشته شده. این اثر کاتلان اشاره ای دارد به انسداد انگیزه های انقلابی که از ویژگیهای بارز قرن بیست بوده
آثار کاتلان بسیارند و در بین آنها اثر چشمگیر دیگری هم در موزه لندن به نمایش گذاشته شده که موش خرمای نحیف مرده ای را نشان می دهد که پشت میز کوچکی نشسته و اسلحه کوچکی در کنارش افتاده که به معنای خودکشی حیوان مظلوم است و نشان از اسارت این موجودات بی دفاع در برابر آزارهای انسانی دارد

در بین آثار نمایش داده شده در این دوسالانه اثر زیبای دیگری هم دیده می شود. هجوم میخهای کج و معوج کوبیده شده به دیوار که در میان آنها رد جمله ای به چشم می خورد: "اینگونه نمی توانم کار کنم". تعدادی میخ و چند چکش هم روی زمین افتاده که نشان دهنده آن بود که کارگران به شیوه ای اعتراض آمیز کار را رها کرده اند و رفته اند. این اثراشاره ای به پاسخ کارگران به وظایف ناممکن آنها داشت ومتعلق به هنرمندی ایرانی به نام ناتاشا صدر حقیقیان بود که در برلین زندگی می کند




One of the works on show in 2008 Sydney Biennale at MCA is an Italian artist’s work called Novecento. Italian artist Maurizio Cattelan's dead, stuffed horse is currently hanging by its harness in the Museum of Contemporary Art, lending the 16th Biennale of Sydney one of its most striking and disturbing images.The work is titled Novecento (or Twentieth Century) in reference to Bernardo Bertolucci's 1976 film of the same name which depicts the opposing forces of fascism and communism in 20th century Italian history. The dead horse expresses a sense of blocked energy. A saddled horse is a means of transportation and mobility; here it is rendered immobile. Cattelan's work is a eulogy for the end of the great revolutionary impulses that characterised the 20th century. Among the numerous works of Cattelan is a deceased squirrel sitting slumped over a doll-sized table with a miniature pistol, suggesting that the poor furry thing has committed suicide. The works seems to express the desperate defeated tiny animals facing the harms of humans and their lives.Of other works exhibited in Sydney MCA was the exhibition of protruding nails tacked on a surface, and some lie discarded on the ground alongside two hammers, as if the workers have just exited. The space between the nails spells out the distressed statement ‘I can’t work like this’ in a seemingly purposeless gesture yet anarchistic fantasy.




*Maurizio Cattelan


**Novecento


Reference: Official website of MCA

1 comment:

Anonymous said...

Good words.